Jak podaje Licznik Elektromobilności, liczba samochodów elektrycznych zarejestrowanych w Polsce w 2022r. wzrosła o 33% w stosunku do roku 2021. Ilość aut zwiększyła się o 26 439 sztuk.
Zgodnie z danymi Licznika Elektromobilności, w końcówce grudnia poprzedniego roku po polskich drogach poruszało się 61570 osobowych aut elektrycznych. 51% tej liczby czyli 31249 sztuk stanowią pojazdy w pełni elektryczne (BEV). Pozostała część – 49% w ilości 30321 sztuk to hybrydy typu plug-in (PHEV). Dla porównania flota elektrycznych samochodów ciężarowych i dostawczych wynosi 3135 sztuk. Zwiększa się również park motocykli i motorowerów elektrycznych, który stanowi 16274 pojazdy. Wzrosty odnotowały także auta hybrydowe – osobowe i dostawcze, których pod koniec grudnia 2022r. było 475807 sztuk, a autobusów elektrycznych – 821.
„Tak znaczny wzrost cieszy, zwłaszcza w kontekście obecnej, trudnej sytuacji w sektorze motoryzacyjnym. Jednocześnie (na podstawie danych PZPM) na rynku pierwotnym w Polsce, uwzględniając również pojazdy spalinowe spadek wyniósł prawie 7%. Trudności z dostępnością nowych samochodów sprawiają, że EV stają się równorzędną alternatywą dla wielu nabywców, którzy nie rozważali wcześniej zakupu samochodu elektrycznego” – mówi Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA.
Jak podaje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, pojazdy elektryczne cieszą się największym zainteresowaniem wśród mieszkańców większych miast. Dowodem jest raport z końca listopada ubiegłego roku informujący, iż w miejscowościach z liczbą mieszkańców przekraczającą 300 tysięcy zarejestrowanych zostało 46 % wszystkich aut elektrycznych i hybrydowych. Do miast z największą liczbą elektryków zaliczają na pierwszym miejscu Warszawa, dalej Kraków i Poznań, a w dalszej kolejności Wrocław, Gdańsk, Łódź, Szczecin, Bydgoszcz i Lublin.
W Polsce najbardziej popularną marką samochodu całkowicie elektrycznego jest Nissan (pod względem łącznej liczby zarejestrowanych sztuk). Na drugim miejscu znajduje się Tesla, a na trzecim – BMW. W czołówce znalazły się także Renault i Kia.
Wraz ze wzrostem floty pojazdów elektrycznych, zauważalny jest rozwój infrastruktury ładowania. Jak informuje raport, pod koniec grudnia 2022r. w Polsce dostępnych było 2565 ogólnodostępnych stacji ładowania elektryków co stanowi 5016 punktów. Wśród nich 1813 stacje z wolnymi ładowarkami prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. 752 to szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC). W ostatnim miesiącu ubiegłego roku oddano do użytku 38 nowych, ogólnodostępnych stacji (103 punkty).
Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA zauważa, iż w drugiej połowie 2022r. uruchomiono o 11% więcej nowych stacji niż w pierwszej połowie. Ubiegły rok zalicza się do rekordowych ponieważ powstała największa liczba ładowarek w historii polskiej elektromobilności.
„Rośnie, choć nie tak dynamicznie jak byśmy tego chcieli, liczba ładowarek. Zgodnie z wytycznymi rozporządzenia AFIR, trwają intensywne prace nad przygotowaniem propozycji budowy sieci ładowarek, zlokalizowanych wzdłuż głównych korytarzy transportowych TEN-T w Polsce. Dotyczy to przede wszystkim ładowarek przeznaczonych dla samochodów osobowych, ale w planach są również ładowarki bardzo dużej mocy dla pojazdów ciężarowych. I na koniec jeszcze jedno ważne spostrzeżenie – wiele wskazuje, że rząd dostrzegł konieczność wspierania sprzedaży ciężkich samochodów elektrycznych i mamy nadzieję, że w najbliższym czasie rozpoczną się prace nad konkretnym programem wsparcia dla pojazdów powyżej 16 t – informuje Jakub Faryś, Prezes PZPM.
Masz pytanie? Napisz do nas.