Energetyka w tym odnawialne źródła energii (OZE) odgrywają ogromną rolę zarówno w gospodarce jak i środowisku oraz mają istotne znaczenie dla społeczeństwa.
Instalacje fotowoltaiczne zajmują duże powierzchnie dachowe jak również gruntowe. Ich efektywność wykorzystywania można zwiększyć za pomocą niewielkiej innowacji.
Włoski start-up Sunspeker opracował naklejki, które poprawiają estetykę paneli słonecznych. Naklejka może imitować np. dach, ale także zmienić gruntową konstrukcję słoneczną w standardowe „miejsce na reklamę”.
Inżynierowie z firmy Sunspeker opracowali naklejkę z tworzywa termoplastycznego, która w pełni nadaje się do recyklingu.
Po umieszczeniu jej na dowolnym module fotowoltaicznym może zmienić jego wygląd, co pozwoli zarówno poprawić estetykę instalacji, jak również może zamienić ją w powierzchnię reklamową.
Jednakże, co najważniejsze, naklejka nie zmniejsza znacznie efektywności pracy modułów. Wydajność modułu zostaje zachowana na poziomie 80% – 90%.
Strata w wydajności może być zrekompensowana z nawiązką przychodami z kampanii reklamowych. Każda instalacja fotowoltaiczna jest praktycznie potencjalną przestrzenią reklamową.
Na naklejkach może pojawić się praktycznie wszystko, wedle życzeń użytkownika.
Dzięki zastosowaniu materiału termoplastycznego system ten przeznaczony jest do zastosowań zewnętrznych. Co więcej, naklejka pozostaje odporna na wysokie czy niskie temperatury oraz opady deszczu.
Naklejki są estetyczne i posiadają warstwę samoprzylepną, co sprawia, ze ich montaż jest bezproblemowy.
Oklejone panele fotowoltaiczne można umieszczać np. na bilbordach reklamowych. W taki sposób instalacja mogłaby sama się zasilać, a nawet produkować nadwyżki energii elektrycznej. Takie rozwiązanie świetnie sprawdziłoby się także na wszelkiej maści stadionach, gdzie panele mogłyby trafić pod reklamy sponsorów. Na miejskich placach taka forma mogłaby się sprawdzić pod szyldem lokali usługowych.
Naklejka może też imitować dachówki lub inne pokrycie dachowe. Daje to możliwość wprowadzenia estetyki do systemu fotowoltaicznego, jeśli niebieskie moduły odbiegają kolorem od pokrycia dachowego. W ten sposób dachową instalację PV “można ukryć” oraz lepiej wkomponować w otoczenie.
Sunspeker razem z firmą Energy Saving już pod koniec listopada 2022 roku zamontował pierwszą pilotażową instalację fotowoltaiczną, w której na wszystkich panelach fotowoltaicznych zostały umieszczone naklejki imitujące dachówkę.
System powstał w północno-wschodnich Włoszech w regionie Veneto. Efekt, który osiągnięto jest zadowalający dla obu stron – wykonana naklejka pewnie przylega do powierzchni panelu i spełnia swoją funkcję.
Włoska firma Sunspeker w dalszym ciągu chce rozwijać swój produkt oraz planuje również rozszerzenie grona swoich odbiorców.
Ostatnio firma skutecznie pozyskała 115 tysięcy euro dofinansowania od Państwowego Banku Inwestycyjnego Cassa Depositi e Prestiti (CDP), z których planuje sfinansowanie komercjalizacji naklejek. Będzie również startowała w kolejnych rundach finansowania aby zebrać 450 tys. euro na dalszy rozwój swoich projektów.
Obecny produkt osiągnął poziom 6 w 9-stopniowej skali Technology Readiness Level (TRL), która ocenia gotowość danej technologii do pełnego wdrożenia komercyjnego.