Szwajcarski start-up Sun-Ways opatentował nowatorskie rozwiązanie umieszczenia paneli fotowoltaicznych między torami kolejowymi.
Innowacyjna koncepcja elektrowni słonecznej pomiędzy szynami narodziła się dzięki współpracy instytutu badawczego Politechniki Federalnej w Lozannie i szwajcarskiej agencji innowacji Innosuisse.
Sam pomysł jest bardzo prosty i zakłada łatwy sposób montażu. Według planów, pierwszy etap inwestycji obejmuje wstępne złożenie poszczególnych modułów wraz z elementami łączącymi. Następnie wszystko ma być załadowane do specjalnego pociągu. Instalacja paneli przypomina rozwijanie długiego dywanu. Zmontowane moduły są rozkładane z pociągu między torami i mają poziome mocowanie. Pracę wspomaga kilku pracowników.
Nowatorskie rozwiązanie bierze także pod uwagę dodatkowe zabezpieczenia paneli na wypadek kradzieży. Każdy moduł posiada specjalne oznaczenie pomagające w identyfikacji.
Nowoczesny system fotowoltaiczny uwzględnia szybki demontaż umożliwiając prace konserwacyjne na torach. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu innowacyjnych zaczepów pomiędzy szynami.
Obecnie trwają zaawansowane prace nad wdrożeniem projektu. Plan zakłada założenie testowej instalacji fotowoltaicznej na 10-kilometrowym odcinku torów należących do szwajcarskiego operatora kolejowego Transport Publics Neuchatelois SA.
Twórcy koncepcji zakładają, że wykorzystanych zostanie 5000 modułów o łącznej mocy 2 MW. Zgodnie z wyliczeniami, innowacyjna instalacja ma wyprodukować około 2 GWh energii słonecznej w skali roku. Jeśli wszystko przebiegnie pomyślnie, elektrownia fotowoltaiczna rozpocznie swoją pracę w maju 2023r.
Twórcy nowej instalacji chcą sprawdzić pierwszy odcinek trasy. Test ma ocenić odporność modułów fotowoltaicznych na drganie związane z przemieszczaniem się kilkutonowego pociągu. Badanie przeprowadzi instytut badawczy. System mocowania może wywierać nacisk prawie 1000 kg na każdą z szyn.
Jak poinformowało Sun-Ways, instalacja ma być wyposażona w czujniki informujące o awarii, a także umożliwi monitorowanie poprawności działania.
Nowatorskie rozwiązanie przewiduje także system czyszczący. Zakłada on wyposażenie każdego pociąg w cylindryczną szczotkę umieszczoną na końcu pojazdu. Zadaniem tego urządzenia jest usuwanie powstałych zanieczyszczeń. Przy poziomym montażu paneli dużą przeszkodą w efektywnym funkcjonowaniu jest zalegający śnieg. Aktualnie trwają prace nad metodą topiącą lód i śnieg.
Jeśli przeprowadzone testy wypadłyby pomyślnie to zagospodarowanie infrastruktury kolejowej może stanowić duży potencjał. Szwajcaria posiada bardzo dobrze rozwiniętą sieć torów kolejowych o długości około 7000 km.
Nowatorska metoda nie zajmuje gruntów rolnych, nie wpływa negatywnie na środowisko i co najważniejsze nie wywołuje protestów społecznych.
Jak podaje portal „PV Magazine”, szwajcarski start-up już rozpoczął rozmowy z europejskimi partnerami na temat wprowadzenia nowatorskiej metody na skalę przemysłową.
Masz pytanie? Napisz do nas lub zadzwoń.